The Beginning - Reisverslag uit Dagenham, Verenigd Koninkrijk van Esther & Jordi - WaarBenJij.nu The Beginning - Reisverslag uit Dagenham, Verenigd Koninkrijk van Esther & Jordi - WaarBenJij.nu

The Beginning

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther & Jordi

01 April 2008 | Verenigd Koninkrijk, Dagenham

Dinsdag 1 april 2008

Allereerst willen we iedereen al bedanken voor de leuke reacties!:) Daarom zitten we hier achter een extreem slome computer in een internetcafe. Hieronder het stukje dat we gisteren hebben getypt. Er volgen nog wat foto’s van de omgeving.

Maandag 31 maart 2008

De eerste echte dag dat we er zijn.. en gelijk de winterjassen uitgetrokken!:) Het zonnetje schijnt hier heerlijk! We dachten dat hier veel buitenlanders rond liepen door hun bruine kleurtje, maar nu weten we dat het echte engelse zijn! Of zouden ze dan toch verbrand moeten zijn…

Gisteren zijn we om 10 uur vertrokken vanaf Brussel Zuid om met de trein naar Londen St. Pancras Station te gaan. Waar we om 12 uur (Nederlandse tijd) aankwamen. Vandaar met de underground (die eigenlijk meer upperground was) naar Whitechapel, van Whitechapel naar Barking, van Barking naar Dagenham Dock (foutje), van Dagenham Dock dus terug naar Barking en van Barking uiteindelijk naar Dagenham Heathway waar we rond half 2 aan kwamen. Daar ontmoeten we de vrouw van de huisbaas (wife Bah), die dus inderdaad niet heel Engels blijkt te zijn, maar oorspronkelijk uit Ghana komt. Met haar zijn we naar het appartement gegaan. Dus eerst heel lang op een bus wachten (die vandaag constant rijden :-s), wat uiteindelijk nog de verkeerde bleek, maar goed we zaten dus wel in een echte rode dubbeldekbus! Eerst mocht de vouwfiets niet mee de bus in, maar door de goocheltruc om de fiets in te klappen keek de buschauffeur zo zijn ogen uit dat de fiets toch mee mocht.
Om half 3 dan eindelijk aangekomen bij het appartement, wat dus echt verreweg het mooiste gebouw van heel Dagenham is! Het appartement heeft 1 kleine slaapkamer, 1 grote ‘masterbedroom’, badkamer met bad (en een engelse weegschaal, dat betekend dat je 10% van het aantal kg af mag halen ;-) ) en een woonkamer met keuken erin. Het ziet er in ieder geval super uit! Het bevindt zich naast een school voor moeilijk lerende kinderen (waar alleen maar oude fossielen naar binnen gaan, dus we zijn er nog niet helemaal uit). Ook is er beneden nog een grasveldje om lekker op te zonnen straks:) Geheel onverwachts staat er zelfs nog een tv (die later niet aangesloten bleek te zijn en ruist). We zitten op de eerste verdieping op een hoek en de zon staat er lekker op (kostenbesparing!) zodat het er licht en relaxt uitziet. Later blijken er natuurlijk wel een aantal dingen mis te zijn, komt er een niet erg frisse geur uit alle kamers en hebben de vorige bewoners duidelijk niks schoongemaakt of afgewassen toen ze weggingen, maar dat mag de pret niet drukken! Wat wel opvalt is dat er bizar veel stopcontacten zijn (Engelse weliswaar, dus met onze twee wereldstekkers komen we als nog niet erg ver ;-)), die het eerst niet leken te doen, maar naast elk contact zit dus een aan/ uit knop.. Ook zijn er overal echt heel veel knopjes, waar we geen idee van hebben waar ze voor zijn..

Nadat alles uitgepakt is gaan we terug naar de ‘stad’ om de eerste boodschappen te doen. Wat ongeveer 15-20 min. lopen is. Sommige winkels zijn open, of maar tot 4 uur, dus vandaag bleek dat we gister bij een lekker dure avondwinkel boodschappen hebben gedaan. Dagenham ziet er nog niet eens zo erg uit als we dachten (of het komt door het zonnetje!). Het zijn allemaal wel wat armoedige huisjes (met allemaal onkruid in hun volkstuintje voor de voordeur), maar best in te wonen. Het centrum ziet er een beetje vakantieachtig uit. Heel veel kleine toko’s die er allemaal even schraal uitzien. Vandaag zullen we er achter komen dat er nog wel een heel stuk overdekt is, wat er wel een stuk beter uitziet. We kunnen hier in ieder geval alles kopen wat we nodig hebben, van kleding tot brillen en eten.

Zondag avond begon gelijk de eerste kookpoging. Maar eerst moest er dus worden afgewassen.. als echte studenten zijn we wel wat gewend, maar dit kon echt niet. Na de gigantische aangebakken laag in een pan te hebben afgekrauwd (de andere pannen waren al helemaal niet meer bruikbaar), kon er begonnen worden met koken: heerlijke spaghetti met tomatensaus uit pot. Het koken diende te gebeuren op van die platen die warm worden (geen elektrische), de tekeningen bij de knoppen waren al zo goed als verdwenen, dus dat werd zelf uitproberen, na ongeveer 45 minuten (waarin het water nooit heeft gekookt) werd besloten dat het wel goed was. Het werd dus kleffe plakkerige spaghetti met half warme tomatensaus.. dus dat werd uiteindelijk nog wat broodjes die we over hadden van de reis..
’s Avonds dan nog even een heerlijk ijskoud bad genomen (het warm water loopt nog niet echt soepeltjes) en op tijd naar bed.

Dinsdag werden we wakker met wat veren in onze kont (heerlijk die bedden). De eerste dag kon echt beginnen.. Wat inhield het schoonmaken van het appartement en nu alles afwassen. Vervolgens boodschappen gedaan (en nog een keer op en neer). Daarna de nieuwe kookpoging (met de nieuwe pannen..). Deze keer ging het een stuk beter, omdat we er nu achterkwamen wat wel de hoogste stand was.. En vervolgens dit stukje typen.

Wat viel ons de eerste 2 dagen op:
- In het straatbeeld:
* De mensen waren erg slecht gekleed. Een wandelend reclame volk voor de Wibra.
* De mensen zijn erg beleefd maar niet gezellig. De Brabantse gezelligheid mist. In de twee dagen hebben we nog niet één keer iemand horen lachen.
* Er is hier ook Kebab te koop.
* Get your f*cking ass moving, is het dagelijkse taalgebruik van de kinderen.
* Er wonen hier geen mensen van onze leeftijd.
* De mensen trekken zich hier ook niks aan van verkeersstoplichten en regels.
* De mensen verstaan ons hier nog best goed! (en wij hen redelijk)

- In de winkels
* De goedkoopste supermarkten zijn hier ongeveer even duur/ goedkoop als een gewone Nederlandse winkel.
* Op elk product staat op de verpakking al de prijs gedrukt (dus dat plakt de supermarkt er niet zelf op).
* Ze hebben hier 3 liter flessen cola (wat niet verkeerd is bij deze zware coke-verbruikers).
* De winkels hebben echt heel veel diepvries en koeling. Zeker 3 mega rijen waren er met alleen maar diepvries. Dan nog een rij koeling. Dus meer als de helft van de winkel bestaat uit vrieszooi.

- Thuis
* Ook hier is het niet slim om een rol wc papier recht naast een douche te zetten
* De planten die er staan moet je niet zomaar water geven want dat komt er net zo hard weer onderuit

Nog een dagje vrij en dan begint dan toch ook de stage. We zijn erg benieuwd..

Overigens hebben we ook een pre-paid kaart hier gekocht (of eigenlijk een top-up card), het nummer hiervan is +44 7939619195 (11 cijfers hebben ze hier)

Tot de volgende keer weer!

En (zoals Moeke zou zeggen): Bye bye, zwaai zwaai!

Kus Jordi en Esther

• 01 April 2008 - 17:38

Rien Bos:

Ziet er best prima uit allemaal , maar over die pannen zou ik wat tegen de verhuurder zeggen voordat ie zegt dat jullie het gedaan hebben. Je post is op de brievenbus, nu nog even naar de foto's kijken en dan verder succes morgen ! Groet pa

• 01 April 2008 - 20:11

Kees:

Goed begin zo jongelui. Een heleboel dingen die vreemd overkomen en die ontdekt moeten worden. En het beperkt e-mailen zullen we maar op de koop toe nemen. Ooit was er een tijd toen moesten we het nog met brieven doen die een week onderweg waren .... Maar bespeur ik al iets van heimwee? (hahahaha). Daarom kan ik het toch niet laten. Hierbij de tekst van ons Brabants volkslied. Voor Essie de echte Brabo, en Jordi de halve Brabo inmiddels:

Een muts op mijn hoofd, mijn kraag staat omhoog
    Het is hier ijskoud, maar gelukkig wel droog
    De dagen zijn kort hier, de nacht begint vroeg
    De mensen zijn stil en er is maar een kroeg
    Als ik naar mijn hotel loop, na een donkere dag
    Dan voel ik mijn huissleutel diep in mijn zak
    En ik loop hier alleen in een te stille stad
    En dan denk ik aan Brabant, want daar brandt nog licht.

Ik mis hier de warmte van een dorpscafé
    De aanspraak van mensen met een zachte G
    Ik mis zelfs het zeiken op alles om niets
    Was men maar op Brabant zo trots als een Fries
    In het zuiden vol zon woon ik samen met jou
    't is daarom dat ik zo van Brabanders hou.

Ik loop hier alleen in een te stille stad

De Peel en de Kempen en de Meierhei
    Maar het mooiste aan Brabant ben jij dat ben jij
    Ik loop hier alleen in een te stille stad
    En dan denk ik aan Brabant, want daar brandt nog licht.
    En dan denk ik aan Brabant, want daar brandt nog licht .....
    ;)

Tot zover. Succes op de werkplek samen.

See you later alligator.

Greetings from Rosetown.
    Daddy

• 01 April 2008 - 21:27

Ricky:

Hello/ Hola :)

Leuk! Nu al een berichtje! De treinfoto´s zagen er iets minder zonnig uit dan jullie verhaal deed overkomen, maar ben blij dat zelfs in het land wat als regenachtiger bekend staat dan Nederland de zon schijnt!!

Aan de ´wat valt ons op´ zie ik dat jullie nog een antropologisch onderzoekje naast je stage erbij doen ;)
    Is Dagenham een ´suburb´ ofzo van London? Of een gat erbuiten? Ben benieuwd hoe de stage bevalt! Veel plezier en succes!

Dikke kus, Ricky

• 02 April 2008 - 12:10

Ing:

He Es en Jordi!
    Superleuk om te lezen!! Gaan jullie de logeerkamer alvast mooi inrichten voor mij ;) ??
    Hoe bevalt de stage? Worden alle mensen ondertiteld of is het een beetje te volgen? En is het verder een beetje leuk bedrijf??
    Wordt nu wel flink afkicken van msn he ;) hihi!
    Nou, ik kijk al met spanning uit naar het volgende verhaaltje :D
    Succes!!
    Heel veel liefs,
    Inge

• 03 April 2008 - 06:28

Corry Langenhuisen:

Hoi alle twee.Ja zelf van een a tecnisch persoon toch een mailtje. Ik wil jullie een hele fijne en leerzame stage wensen.Geniet vanaf dat je `s morgens jullie ogen open gaan tot het slapen gaan.Deze ervaring pakken ze jullie niet meer af.Alles moet nog wennen. Van huis weg.Nu kun je ook in het weekend niet even naar huis.En dan die taal.Nu kun je nog niet even spontaan iets zeggen je moet altijd nadenken hoe of wat. Maar dat verandert wel. En dan natuurlijk jullie nu ook echt saampjes is ook wel wennen hoor.Ik hoop dat het jullie alle twee gaat lukken.Ik wil jullie heel veel plezier en sterkte wensen met alles wat jullie te wachten staat.
    Heel veel lieve groetjes van Tante Corry en ook van Oom Adrie hoor.

• 03 April 2008 - 15:37

Yvonne:

Hey, zo wat een verhaal meteen:D haha leuk om te lezen hoor! Verwacht wel dat jullie daar ook iets nuttigs gaan doen he, dus leer de mensen daar ook wat mode is en wat niet;) En natuurlijk ook nuttige dingen gaan doen op je stage!! Hoe is het daarmee? Nou heel veel succes en plezier nog! kus